Dr. Joseph M.Juran – O legenda vie a managementului calitatii

Etichete: , , ,

Categories: Personalitati

Centrul pentru Studii Complexe_Oameni de Stiinta Romani_Joseph Juran

Sursa foto: davegamache.com

Dr. Joseph M.Juran – nume de referinta pentru istoria mondiala a calitatii si unul dintre „parintii” managementului calitatii – s-a nascut in urma cu mai bine de 100 de ani, pe 24 decembrie 1904, la Braila.

In urma vizitei pe care a facut-o in 1972 la locurile natale, Dl. Juran evoca in cuvinte calde aceste meleaguri: „Aici am trait timp de 5 ani, inainte de a emigra in America, la varsta de 8 ani, La Gura Humorului, casa in care am locuit nu mai exista. Varsta inaintata, vitregiile razboiului si nestatornicia oamenilor au facut sa nu-i mai gasesc pe acestia la locurile de nastere. Nu au disparut insa vesnicii Carpati pe care-i urcam cand eram copil si nici apa Moldovei cu pestii sai minunati….”

Vom reaminti in cele ce urmeaza cateva dintre reperele indelungatei si prodigioasei sale activitati: licentiat in inginerie electrica al Universitatii Minnesota; doctor in stiinte juridice al Universitatii din Loyola; profesor de inginerie industriala al Universitatii din New York; consultant si/sau expert al mai multor companii inclusiv al Administratiei SUA pentru economia mondiala; fondator si  presedinte de onoare al Institutului Juran din SUA, devenit un nume de referinta pentru instruirea in domeniul calitatii.


Alaturi de celalalt „guru” al calitatii , Dr. W.E.Deming, a reusit sa impuna in Japonia distrusa de cel de-al doilea razboi mondial ideea – pe atunci revolutionara – a calitatii; a sustinut in aceasta tara, la inceputul anilor ’50, un program de instruire in domeniul controlului statistic al calitatii, fiind apreciat drept unul dintre initiatorii „miracolului japonez”. Ca recunoastere a acestor merite, i-a fost inmanat de catre Imparatul Japoniei, la inceputul anilor ’80, ordinul „Tezaurul sacru”, cea mai mare decoratie acordata strainilor.

Cele 14 carti pe care le-a publicat marcheaza tot atatea terpte ale dezvoltarii stiintei calitatii, prin care Dr.Joseph M.Juran a jalonat trecerea de la controlul pasiv al calitatii la managementul calitatii; a subliniat importanta planificarii calitatii si a fundamentat ideea ca implementarea calitatii trebuie sa fie efectul unui efort colectiv.

Prin cercetarile sale, Dr. Joseph Juran s-a dovedit un precursor a ceea ce este astazi cunoscut drept managementul calitatii totale (TQM).

Alaturi de marele calitolog japonez K.Ishikawa, poate fi considerat cel care a structurat unele dintre conceptele calitatii in intreaga companie (Company-Wide Quality Management – CWQM), evidentiind ca fiind esentiala implicarea cadrelor de conducere in definirea scopurilor intreprinderii, in repartizarea responsabilitatilor si in masurarea progreselor efectuate. Pentru Joseph Juran, calitatea nu trebuie delegata.

Asemenea lui Moss Kanter, Juran a considerat ca este necesar sa se ajunga la o „responsabilizare” mai importanta a personalului pentru a se obtine calitatea prin autoorganizare si autodisciplina. Calitatea, conclude Joseph Juran, a fost intotdeauna indisolubil legata de relatiile umane si de forta de munca in echipa.

Spre deosebire de Deming,  Joseph Juran a abordat problema calitatii dintr-un punct de vedere esentialmente uman. A facut elogiul cercurilor de calitate japoneze, in primul rand pentru incidenta lor asupra relatiilor umane la locul de munca, desi a recunoscut ca aportul lor efectiv la ameliorarea calitatii este practic redus (sub 10%).

Intr-una dintre ultimele sale opere fundamentale, „Juran on Planning for Quality” (aparuta in 1988), a demonstrat maniera in care planificarea calitatii afecteaza diferitele niveluri de activitate ale unei intreprinderi si a subliniat importanta „trilogiei calitatii”: planificare, control, ameliorare, prin intermediul careia devine posibila implementarea de catre management a planificarii strategice a calitatii in intrega intreprindere.

Desigur, ar fi mai multe de spus despre contributiile stiintifice ale Dr.Joseph M. Juran. Dar, mai mult decat specialist, Joseph Juran a fost un adevarat om.  Un om care, spre deosebire de altii, si-a reamintit in permanenta, cu mandrie si nostalgie, de radacinile sale romanesti.

Cu ocazia Conferintei Organizatiei Europene pentru Calitate (EOQ) de la Praga, in iunie 1991, Joseph Juran, cu aura sa de „guru” al calitatii mondiale si cu atitudinea seniorala a varstei si experientei, a fascinat din nou asistenta prin forta mesajului sau. Cu acel prilej, domnia sa a fost fericit sa afle despre eforturile romanesti in drumul spre democratie si a reiterat teza sa, conform careia calitatea reprezinta una dintre marile sanse pentru progresul Romaniei, iar acest moment atat de favorabil nu trebuie pierdut.

Cand, in 1992, cel mai inalt for siintific al tarii, Academia Romana, l-a ales printre membrii sai de onoare, a primit „cu recunostinta” onoarea de a fi inclus in randul „nemuritorilor”.

Mai tarziu, cand  i s-a impartasit intentia de a initia procedurile necesare instituirii in tara noastra a unui Premiu National in domaniul calitatii, a acceptat sa innobileze acest premiu cu prestigiul numelui sau. Astfel, in srisoarea de raspuns, Dl. Joseph Juran mentiona: „Acest premiu National in domeniul calitatii este pentru mine o mare onoare si voi face tot ceea ce depinde de mine pentru ca acest premiu sa-si mentina un inalt standard de excelenta”.

In ciuda numeroaselor sale obligatii, Dr. Joseph M. Juran a raspuns mereu cu amabilitate solicitarilor de a adresa un mesaj specialistilor romani in domeniul calitatii. Amintim mai jos cuvintele sale:

„Doresc sa folosesc si aceasta ocazie pentru a transmite saluturile mele personale romanilor. Dupa cum poate cunoasteti, m-am nascut in Romania si mi-am petrcut acolo copilaria, inainte de a emigra in America, la varsta de opt ani. M-am naturalizat american, dar am pastrat memoria despre pamantul radacinilor mele. In ultimii ani am avut ocazia sa ma intalnesc cu experti romani in domeniul calitatii la diferite conferinte internationale. In doua randuri am avut, de asemenea, prilejul sa vizitez Romania pentru a tine prelegeri, dar si pentru a discuta problemele calitatii cu oficiali, manageri si ingineri. Am putut chiar sa revizitez locurile in care am trait – Braila si Gura Humorului. Aceste vizite au constituit pentru mine experiente emotionante. Odata cu terminarea calatoriilor mele in strainatate, contactele mele cu Romania au devenit foarte limitate.

Sunt, desigur, recunoscator pentru onorurile pe care le-am primit din partea institutiilor romanesti. Sunt, de asemenea, constient ca natiunea a indurat multi ani dificili si ca drumul inainte este lung si dificil. Dar mai stiu inca, dupa zeci de ani de experienta, ca atingerea conduitei calitatii este un element vital – elementul vital – pentru atingerea unei economii prospere”.

Sunt cuvinte cu valoare de simbol, rostite de catre acest mare calitolog pe care specialistii in domeniu de pretutindeni il omagiaza.